Wat is een Koolhydraatarm dieet?

Wat is het? Een koolhydraatarm dieet is een eetpatroon waarbij je minder koolhydraten eet dan in een normaal voedingspatroon. De exacte hoeveelheid koolhydraten die je mag eten, verschilt per variant van het dieet. Meestal ligt het tussen de 50 en 130 gram per dag. Hoe werkt het? Door minder koolhydraten te eten, schakelt je lichaam over op vetverbranding in plaats van koolhydraatverbranding. Dit kan leiden tot gewichtsverlies, omdat vet minder calorieën bevat dan koolhydraten. Voordelen: Kan leiden tot gewichtsverlies Kan de bloedsuikerspiegel verbeteren bij mensen met diabetes type 2 Kan de eetlust verminderen Kan het cholesterolgehalte verbeteren Nadelen: Kan leiden tot spierafbraak Kan een tekort aan voedingsstoffen veroorzaken Kan negatief zijn voor de functie van de nieren en voor hart en bloedvaten Is moeilijk vol te houden op de lange termijn Wanneer is een koolhydraatarm dieet iets voor jou? Een koolhydraatarm dieet kan iets voor jou zijn als je wilt afvallen, of als je diabetes type 2 hebt. Het is echter belangrijk om dit dieet niet op eigen houtje te volgen, maar onder begeleiding van een arts of diëtist. Twijfel je of een koolhydraatarm dieet iets voor jou is? Neem dan contact op met ons of spreek er over met je huisarts.