Het Groeihormoon

Het groeihormoon, ook wel GH genoemd, wat is dat? Het is een eiwit dat door de hypofyse in de hersenen wordt geproduceerd. Het speelt een belangrijke rol in de groei en ontwikkeling van kinderen, maar is ook erg belangrijk voor volwassenen. Het groeihormoon spreekt deels voor zich, het stimuleert de lengtegroei bij kinderen. Maar het is zoveel meer dan dat! Het groeihormoon… …Bevordert de ontwikkeling van spieren, organen en weefsels …Helpt bij de verbranding van vet …Stimuleert de opbouw van spieren …Reguleert de bloedsuikerspiegel …Versterkt het immuunsysteem …Heeft anti-verouderingseffecten …Verbetert de geestelijke gezondheid …Vermindert angst, depressie en verbetert het humeur … Er zijn verschillende manieren om het groeihormoon te stimuleren:

1. Slaap: De productie van groeihormoon vindt voornamelijk plaats tijdens de diepe slaap.

Zorg er dan ook voor dat je voldoende (7-8 uur) en kwalitatief goede slaap krijgt.

Dit doe je door: Een regelmatig slaappatroon aan te houden Te zorgen voor een donkere, stille en koele slaapkamer Parasympatisch zenuwstelsel te stimuleren voor het slapengaan Cafeïne en alcohol te vermijden

2. Voeding: Eet voldoende eiwitrijk voedsel. Goede bronnen van eiwitten zijn: Vlees, vis en gevogelte Eieren Zuivelproducten Peulvruchten Noten en zaden

3. Training: Doe aan krachttraining of intervaltraining. Deze vormen van training kunnen de productie van groeihormoon sterk verhogen.

4. Intermittent fasting: Intermittent fasting, waarbij je gedurende een periode van 16-18 uur per dag niet eet, kan de aanmaak van groeihormoon stimuleren.

5. Supplementen: Er zijn verschillende supplementen die de aanmaak van groeihormoon kunnen stimuleren, zoals: Arginine GABA L-theanine

6. Stressmanagement: Chronische stress kan de aanmaak van groeihormoon remmen. Zorg er dan ook voor dat je stressniveau laag is. Tips hiervoor: Ontspannende activiteiten te doen waarbij je je parasympatisch systeem activeert Ademhalingsoefeningen te doen Tijd door te brengen in de natuur Mindfulness te oefenen Meer info over het groeihormoon? Contacteer ons op info@improvemalle.be